Onderhoud en reinigen van het uurwerk
Hoe u met tijdig en grondig onderhoud van de klok dure reparaties en onverwachte verrassingen voor bent.
Onderhoud en reinigen van het uurwerk
Hoe u met tijdig en grondig onderhoud van de klok dure reparaties en onverwachte verrassingen voor bent.
Menig klokkenbezitter heeft lange tijd geen omkijken naar de klok. Totdat deze langzamer begint te lopen, zachter slaat of zelfs stil komt te staan...
Dan kom ik vaak in het spel en zie veel onnodige reparaties die voorkomen hadden kunnen worden door periodiek onderhoud in de vorm van een schoonmaakbeurt.
Tijdens een schoonmaakbeurt, loop ik alle gevoelige onderdelen na en werk ze indien nodig bij. Vervolgens wordt het uurwerk ultrasoon gereinigd, daarna gemonteerd, alle onderdelen afgesteld en op de juiste manier met de juiste olie voorzien van nieuwe olie.
Hieronder leest u de meest voorkomende klachten, hoe het begint en eindigt in reparaties.
Wat veel mensen niet weten of eigenlijk waar ze niet bij stilstaan, is dat er olie in het uurwerk zit. Alles waar olie bij komt kijken, moet regelmatig worden schoongemaakt. Anders hoopt de olie vermengd met roest, vuil, stof en andere deeltjes zich op waardoor het uurwerk stroef gaat lopen en zelfs stuk kan gaan. Regelmatig krijg ik klokken binnen die door simpelweg regelmatig schoon gemaakt te worden, zonder een grote (en kostbare) reparatie geholpen zouden zijn. Per uurwerk verschilt de tijd tussen de onderhoudsbeurten: voor advies, neem contact met mij op.
Wanneer het mengsel van deeltjes en olie niet wordt verwijderd, zal het op de tandwielen en radartjes binnen het uurwerk belanden. Uiteindelijk zorgt deze wrijving voor het doorslijten van de tapgaten. Als dit het geval is, zullen deze verstevigd of vernieuwd moeten worden.
Door het slijten, kunnen andere onderdelen van de klok ook kapot gaan en zo wordt de schade groter en groter.
Veelal krijg ik de klacht dat het lijkt alsof de klok steeds vaker moet worden opgewonden. De oorzaak zit veelal in de slijtage en verdroging van de olie.
De veerkracht neemt af naar mate de veer vaker opgewonden is geweest. Opwinden en aflopen zorgt voor metaalmoeheid. Regelmatig onderhoud is hierin zeker nodig en geen overbodige luxe.